Κυριακή 23 Μαρτίου 2008

ΤΟ ΒΗΜΑ :Σε πλήρη αποδιοργάνωση η ακτοπλοΐα

Κλειστά παραμένουν έναν μήνα πριν από τις διακοπές του Πάσχα τα πλάνα κρατήσεων εισιτηρίων στα πλοία της ακτοπλοΐας, καθώς πολλές εταιρείες αποφάσισαν την τελευταία στιγμή να αλλάξουν προορισμούς και ώρες αναχώρησης, με αποτέλεσμα να προκληθεί πλήρης αναδιάταξη δρομολογίων σε όλο σχεδόν το εύρος των ακτοπλοϊκών συνδέσεων της χώρας.
Η εικόνα είναι ακόμη χειρότερη για τις καλοκαιρινές διακοπές. Οι περισσότερες εταιρείες δεν έχουν ακόμη συντάξει τα προγράμμματα δρομολογίων τους, με αποτέλεσμα όσοι θέλουν να κλείσουν νωρίς τις καλοκαιρινές διακοπές τους, ιδιαίτερα οι τουρίστες από το εξωτερικό, να μην μπορούν να το πράξουν. Τα νέα πλάνα των εταιρειών με τα οποία μεταβάλλονται δρομολόγια που είχαν καθοριστεί έναν χρόνο νωρίτερα έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και δεν μπορούν να ανοίξουν παρά μόνον όταν θα έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των διαβουλεύσεων μεταξύ των ενδιαφερομένων εταιρειών.
Κατά την άποψη αναλυτών του κλάδου οι μεταβολές αυτές της τελευταίας στιγμής είναι προϊόν των ιδιαίτερα έντονων πιέσεων που δέχεται η ακτοπλοΐα εξαιτίας του αυξημένου κόστους λειτουργίας των πλοίων που ταλανίζει τον κλάδο εδώ και περίπου μία τριετία και το οποίο εκτινάχθηκε εκ νέου στα ύψη μετά την ξέφρενη πορεία του πετρελαίου.
Προκειμένου οι εταιρείες να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα τις προκλήσεις του αυξημένου κόστους αποφασίζουν να σχεδιάσουν εκ νέου τα δρομολόγιά τους ώστε να επιλέξουν νέους προορισμούς που εκτιμούν ότι θα τις βοηθήσουν να χειριστούν καλύτερα τα οικονομικά τους.
Αλλοι πάλι εκτιμούν ότι οι αναδιατάξεις που έχουν σημειωθεί την τελευταία περίοδο στον κλάδο σε επίπεδο μετόχων μεταβάλλουν μοιραία τη στρατηγική μεγάλων εταιρειών του κλάδου. Οι μεταβολές αυτές λειτουργούν αλυσιδωτά και συμπαρασύρουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς το οποίο εκ των πραγμάτων καλείται να επανατοποθετηθεί μέσα στον ακτοπλοϊκό χάρτη. Ο πρόεδρος της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας κ. Μιχάλης Σακέλης πιστεύει ότι τελικά δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα, δεν κρύβει όμως τη δυσφορία του για την εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η ακτοπλοΐα, έναν μόλις μήνα πριν από το Πάσχα, με τα περισσότερα πλάνα των πλοίων κλειστά. Αντιλαμβάνεται τους λόγους που επιβάλλουν τις αλλαγές αυτές, πιστεύει όμως ότι οι εταιρείες θα έπρεπε εγκαίρως να έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο των διαβουλεύσεων ώστε σήμερα να μην υπάρχει πρόβλημα.
Επίσης, διευκρινίζει ότι για το πρόβλημα αυτό το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δεν φέρει καμία απολύτως ευθύνη και καλεί τις εταιρείες-μέλη της ένωσης να έχουν λύσει το θέμα αυτό μέσα στην επόμενη εβδομάδα, κάτι που πιστεύει ότι θα γίνει.
Την ίδια ώρα ο κ. Σακέλης θεωρεί ότι οι αυξήσεις ύψους 8% που ανακοίνωσε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στις αρχές της εβδομάδας για την οικονομική θέση των πλοίων που εκτελούν δρομολόγια στην άγονη γραμμή δεν καλύπτουν σε καμία περίπτωση τα πραγματικά κόστη των πλοίων της κατηγορίας αυτής.
«Στις γραμμές δημοσίου συμφέροντος» λέει ο κ. Σακέλης «δραστηριοποιούνται κατά βάση μικρές ακτοπλοϊκές εταιρείες οι οποίες προσφέρουν ένα ανεκτίμητο κοινωνικό έργο το οποίο, όπως προκύπτει από τον τρόπο με τον οποίο τις αντιμετωπίζει το ΥΕΝ, δεν αναγνωρίζεται. Στις εν λόγω γραμμές είχε να δοθεί πραγματική αύξηση για αρκετά χρόνια και είχαμε επισημάνει στο υπουργείο ότι η αύξηση αυτή δεν θα μπορούσε να ήταν μικρότερη από 14%.
Αν αντιστοιχίσει κανείς τα ποσοστό αύξησης 14% σε πραγματικό χρήμα, τότε δεν μιλάμε για περισσότερα από 30 με 35 λεπτά στην οικονομική θέση και αν ταυτόχρονα αναλογιστούμε ότι οι κάτοικοι των μικρών νησιών που διακινούνται ενδονησιωτικά δεν πληρώνουν εισιτήριο, τότε εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι το υπουργείο όντως δεν αναγνωρίζει το τεράστιο κοινωνικό έργο των εταιρειών αυτών, που δίνουν μάχη για να παραμείνουν ζωντανές».
Οσον αφορά τις άλλες κύριες ακτοπλοϊκές γραμμές της χώρας, ο κ. Σακέλης αναφέρει ότι και σε αυτές θα υπάρξουν αυξήσεις.
«Δεν γνωρίζω πώς προτίθεται να χειρισθεί το θέμα των αυξήσεων η κάθε εταιρεία ξεχωριστά. Στην περίπτωση της Blue Star Ferries, π.χ., οι αυξήσεις θα κυμανθούν μεταξύ 2,5% και 6% περίπου, ανάλογα με τον προορισμό. Υποθέτω ότι ανάλογες αυξήσεις και σε ίσως σε λίγο υψηλότερα επίπεδα, αλλά σε κάθε περίπτωση κάτω από 8% κατά μέσον όρο, θα είναι και οι αυξήσεις που θα βάλουν στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων και οι άλλες εταιρείες της ακτοπλοΐας.
Με τις αυξήσεις αυτές δεν καλύπτεται σε καμία περίπτωση το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Εχουμε υπολογίσει ότι αν αποφασίζαμε να καλύψουμε το κόστος λειτουργίας και τις ζημιές του περασμένου έτους, θα έπρεπε να βάλουμε αυξήσεις της τάξεως του 25%. Και φυσικά για κερδοφορία ούτε λόγος...
Ολες οι εταιρείες της ακτοπλοΐας όμως καλούνται σήμερα να συνυπολογίσουν, εκτός από το κόστος τους, και την αντοχή του κόσμου. Πόσο δηλαδή μπορεί να αντέξει να πληρώσει για την ακτοπλοΐα ο επιβάτης και με βάση αυτό το σκεπτικό αποφασίζουμε πλέον ως κλάδος τις όποιες αυξήσεις στους ναύλους επιβατών και οχημάτων» καταλήγει ο κ. Σακέλης