Δευτέρα 10 Μαρτίου 2008

GREEK SHIPPING NEWS:Υποστέλλει από 6 πλοία της την ελληνική σημαία η Louis

«Πόλεμος» έχει ξεσπάσει μεταξύ του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της ναυτιλιακής εταιρείας κρουαζιεροπλοίων Louis Hellenic Cruises, με αφορμή την διακοπή των εργασιών για την απάντληση του πετρελαίου, καθώς και για την ανέλκυση ή όχι του κρουαζιεροπλοίου Sea Diamond το οποίο βυθίσθηκε στην τουριστική θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης πέρσι τον Απρίλιο. Ωστόσο, στο παρασκήνιο η διαμάχη έχει επικεντρωθεί στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, όπου η διοίκηση του ασφαλιστικού ταμείου των ναυτικών απαιτεί άμεσα από την εταιρεία του ελληνοκύπριου εφοπλιστή Κωστάκη Λοίζου, το ποσό των 1.400.000 ευρώ που αφορούν εισφορές ναυτικών και εργοδότη του κρουαζιερόπλοιου της ROC "Τρίτων".
Υπενθυμίζεται ότι πριν δύο χρόνια ο προηγούμενος υπουργός Μ. Κεφαλογιάννης είχε θεσπίσει νομοθετική διάταξη με την οποία τα κρουαζιερόπλοια που ύψωναν την ελληνική σημαία θα απαλλασσόταν από τις εισφορές. Κάνοντας χρήση αυτής της διάταξης, ο Κ. Λοίζου ύψωσε σταδιακά σε έξι κρουαζιερόπλοια του την ελληνική σημαία και έτσι η εταιρεία του Louis κυριάρχησε στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Τώρα, όμως, ο ελληνοκύπριος εφοπλιστής φέρεται δυσαρεστημένος με τις διάφορες και ποικίλες πιέσεις που του ασκούνται, με αποτέλεσμα να μην ξεκινήσει μέχρι σήμερα κανένα από τα κρουαζιερόπλοια του και έτσι 1.000 Έλληνες ναυτικοί να παραμένουν άνεργοι στην Ακτή Μιαούλη. Οι δύο πλευρές με ανταλλαγές επιστολών επιχειρούν να «στριμώξουν» η μία την άλλη, αλλά το μείζον θέμα είναι ότι οι 1.000 ναυτικοί ( πλοίαρχοι, μηχανικοί, αλλά ο κύριος όγκος των Ελλήνων θαλαμηπόλων) βρίσκονται όμηροι της «κόντρας» του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της εταιρείας Louis, που τείνει να πάρει τεράστιες διαστάσεις και οι επιπτώσεις να επηρεάσουν αρνητικά όχι μόνο το ναυτεργατικό δυναμικό, αλλά και την οικονομία των περισσοτέρων νησιών του Αιγαίου. Επισημαίνεται ότι δεν υπάρχει άλλο κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία, εκτός από τα έξι πλοία της Louis.Το ζήτημα ξεκίνησε από τη σύσκεψη φορέων που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Σαντορίνη, όταν ο υφυπουργός Π. Καμμένος υπογράμμισε ότι «αν η Louis δεν ανελκύσει το πλοίο, τότε θα ζητηθεί η παρέμβαση της Εισαγγελίας και θα δεσμευθεί το σύνολο της περιουσίας της εταιρείας». Μετά από δύο ημέρες υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Βουλγαράκης δήλωσε ότι η εταιρεία πρέπει να αφήσει «τα νομικά τερτίπια και να αναζητήσει την ουσιαστική λύση του ζητήματος» και πρόσθεσε με νόημα: «Οι ελληνικές θάλασσες είναι η περιουσία μας, η ιστορία μας, είναι η ψυχή μας. Όσοι κινούνται στο χώρο αυτό πρέπει καταρχήν να αντιλαμβάνονται αυτή την απλή αλήθεια και να αποδέχονται αυτό το σημαντικό για τον ελληνικό λαό αξίωμα. Είναι εξάλλου σαφές ότι για το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής αυτό το θέμα είναι και θα εξακολουθεί να είναι πρώτο στην ατζέντα μας μέχρι να υπάρξει οριστική λύση».Το υπουργείο Ναυτιλίας δεν περιορίστηκε να ζητήσει από την πλοιοκτήτρια εταιρεία να συνεχίσει την απάντληση του πετρελαίου από το κουφάρι του Sea Siamond, αλλά ζήτησε και την ανέλκυση του πλοίου. Παράλληλα άφησε αιχμές ότι θα «δεσμεύσει το σύνολο της περιουσίας της εταιρείας» - η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Κύπρου – και ζήτησε ταυτόχρονα, μέσω του ΝΑΤ, το ποσό του 1.400.000 ευρώ από τις εισφορές των ναυτικών και πλοιοκτήτη.Από την άλλη πλευρά, η ελληνοκυπριακών συμφερόντων εταιρεία ανταπάντησε στο υπουργείο Ναυτιλίας με το επιχείρημα ότι «το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο της είναι το Sea Diamond», εννοώντας σαφώς ότι κάθε πλοίο ανήκει σε μια πλοιοκτήτρια εταιρεία και η ευθύνη δεν επεκτείνεται σε άλλη εταιρεία ή πλοίο που ανήκει στην διαχειρίστρια εταιρεία. Ειδικότερα η Louis Hellenic Cruises επισημαίνει ότι η πλοιοκτήτρια και η διαχειρίστρια του Sea Diamond εκφράζουν τη βαθιά τους λύπη και απογοήτευση για τις απροκάλυπτες προσπάθειες παρέμβασης στο έργο της δικαιοσύνης μέσω παντελώς αβάσιμων και ανυπόστατων «νομικών ισχυρισμών» περί «μετά δόλου πρόκλησης ναυαγίου» και υπογραμμίζει: «Οι δηλώσεις αυτές πλήττουν το όνομα και τη φήμη της Louis Hellenic Cruises, της μόνης εταιρείας που ύψωσε την Ελληνική σημαία στα κρουαζιερόπλοια της, απασχολεί εκατοντάδες Έλληνες αξιωματικούς και πληρώματα, έχει επενδύσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την αναβίωση της Ελληνική κρουαζιέρας, ενώ ετησίως ενισχύει τις ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες της χώρας». Η εταιρεία του Κ. Λοίζου, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την στάση του υπουργείου Ναυτιλίας, για πρώτη φορά μετά από χρόνια δεν επισκευάζει τα πλοία στα ελληνικά ναυπηγεία, αλλά στο εξωτερικό.Όσον αφορά τις κατηγορίες που δέχεται για τη ρύπανση στη Σαντορίνη, η εταιρεία υποστηρίζει: «η πλοιοκτήτρια εταιρεία ήταν αυτή που ζήτησε από τους 8 μεγαλύτερους και ειδικότερους οίκους παγκοσμίως να εξετάσουν εάν είναι εφικτή η απάντληση των καυσίμων κίνησης του πλοίου» και οι οποίοι: « Έξι από αυτούς απάντησαν αρνητικά, έχοντας εξετάσει τα ειδικά χαρακτηριστικά της υπόθεσης. Δύο από αυτούς αρχικά δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο, αλλά όταν ζητήθηκε να υποδείξουν τη μεθοδολογία που θα ακολουθούσαν και αυτοί οι δύο αρνήθηκαν Σημειώνεται δε ,ότι ο διεθνούς κύρους μη κερδοσκοπικός οργανισμός ITOPF (ο πιο εξειδικευμένος διεθνώς που έχει χειριστεί τα μεγαλύτερα περιστατικά ρύπανσης παγκοσμίως), εκτιμά σε πρόσφατη του έκθεση ότι παραμένουν στο κουφάρι του πλοίου περί 136 κυβικά μέτρα πετρελαίου τα οποία δεν βρίσκονται όλα στις δεξαμενές, αλλά η μεγαλύτερη ποσότητα έχει απορροφηθεί από υφάσματα, κουρτίνες και συνεπώς δεν είναι εφικτή η απάντληση τους».Επισημαίνεται ότι ο πρόεδρος του ομίλου Λούης έχει ανακοινώσει ότι οι συνολικές ζημίες από τη βύθιση του Sea Diamond ανήλθαν σε 6 εκατ. λίρες Κύπρου, δηλαδή 10,4 εκατ. ευρώ που είναι «ίση με τη ζημία που αναμένεται να προκαλέσει η απώλεια του "Sea Diamond"»